dimarts, 20 de novembre del 2007

Mitjans ciutadans: Bottup.com i Bdebarna.net

Després de debatre les experiències de periodisme ciutadà a mitjans professionals, passem a la sessió sobre mitjans ciutadans. Pau Llop ens explica què és Bottup.com, un projecte que va arrencar al gener de 2007.

Bottup.com té una redacció de periodistes professionals que produeix notícies i edita les que fan els ciutadans. Però els protagonistes són els periodistes ciutadans, 390 usuaris registrats que aporten continguts quan volen. Alguns periodistes ciutadans són col.laboradors més estables, amb un tema concret assignat per la redacció.

Tenen un fòrum per discutir entre redacció i usuaris decisions editorials, i blog de la redacció on publiquen les seves reflexions sobre l'evolució del projecte. Tenen també una eina de missatgeria interna per als usuaris. Tenen una "escola" de formació pels periodistes ciutadans, amb textos per ajudar-los a fer servir les eines que necessiten per publicar. Estan desenvolupant un sistema de reputació perquè els usuaris votin els seus favorits.

Els periodistes ciutadans tendeixen a parlar sempre com a "jo". Quan és una peça opinativa la publiquen a l'espai d'opinió, si és més una narració de fets la publiquen amb una nota indicant que l'autor és força personal. Encara han de decidir com tractar aquesta tendència que tenen els periodistes ciutadans a ser més personals que un periodista professional.

En un futur proper, a Bottup.com volen connectar-se amb d'altres xarxes socials, creant eines perquè des de Facebook, Xing, Panoramio i d'altres espais es pugui contribuir a Bottup.com i redistribuir informació. Pau defensa que els periodistes han d'estar en contacte directe, constant, amb els ciutadans. Creu que Bottup.com pot connectar les xarxes socials amb els mitjans de comunicació tradicionals.

Bdebarna.net: històries de Barcelona

Aquest projecte va nèixer al 2000 i ha anat creixent poc a poc. Volien crear un mapa virtual perquè la gent de Barcelona es fes seva la ciutat, marcant en el mapa els llocs que els són rellevants, explicant les històries que els han passat allà. Volien anar més enllà del que expliquen els mitjans de comunicació, que la gent expliqui directament el que els passa. Amb el temps, els objectius s'ha redefinit: La web recrea una Barcelona subjectiva, dels ciutadans anònims, documenta la microhistòria, la que no recullen les fonts oficials; els usuaris s'han convertit en grups i xarxes que es toben dins i fora d'internet.

La web usa tecnologia molt senzilla i creuen que això és bo: tenen usuaris de totes les edats, sobretot persones grans que coneixen molt bé la ciutat, i escriuen històries de molta qualitat. Amb tecnologies més modernes (Google maps, mòbils) potser tindrien continguts molt més breus i menys reflexionats.

No editen els continguts, no es plantegen si són certs o no. Tenen 1.500 històries, només 3 no han estat publicades en tots aquest anys. És un projecte sense ànim de lucre.

Tant Bottup.com com Bdebarna.net han tingut èxit perquè mimen els seus usuaris: responen ràpid els seus dubtes, agraeixen les seves aportacions... La comunitat d'usuaris també es motiva a si mateixa, a través dels comentaris entre ells.