dimarts, 20 de novembre del 2007

Periodisme ciutadà a ElPaís.com i BBC News

Rosa Jiménez treballa a la secció de participació de Prisacom. Parla amb molta sinceritat: estan fent moltes coses de periodisme ciutadà, però no està segura que estiguin fent-ho tot bé. Té la sensació que els problemes que va explicar ahir Steve Paulussen són una radiografia de la seva redacció: l'organització és rígida, costa molt canviar-la.

Acaben de crear un "pasaporte", un espai personal en què es recullen tots els seus comentaris, notícies enviades, favorites... i una portada a la carta.

A ElPaís.com els periodistes no s'encarreguen de la moderació de comentaris de les notícies. Ho tenen subcontractat a una empresa (Xarago). Això dóna problemes de coordinació de vegades, de criteri sobre què és acceptable i què no. La redacció digital decideix quines notícies s'obren a comentaris. Ella no està d'acord amb la idea que l'objectiu ha de ser acumular tants comentaris com sigui possible. Hi ha notícies que no requereixen comentaris.

La secció de fotos és generalment molt lúdica, però també hi ha fotos-denúncia. Els fòrums són un espai massa desvinculat de la resta del web, amb 3.000 usuaris diaris però sense gaire interès per la resta de visitants.

Rosa és blogger i la gestió de "La Comunidad" de blocs de ElPaís.com és la seva principal activitat. Hi ha 200-300 nous posts al dia, 6.000 usuaris en total. As.com i Cadena Ser també tenen ara blocs, però bàsicament per no ser menys que ElPaís.com. A la Ser funciona perquè a la ràdio Forges comenta els blocs. Han creat un servei de podcasts. Rosa manté un metabloc on destaca els blocs més interessants, resumeix en un post què diu la comunitat sobre temes d'actualitat. A les notícies posen enllaços a aquests posts per donar accés a les reflexions dels lectors blocaires. Deixen que tothom tingui un bloc, amb el metabloc fan la selecció del que destaquen.

Yo, Periodista té pros i contres: no sempre tenen material de qualitat i a la redacció digital li agrada més destacar notícies estil "paparazzi" que de denúncia, perquè donen més visites. Van deixar de donar premis en metàl.lic pels millors articles, per veure com reaccionaven els periodistes ciutadans i la veritat és que segueixen contribuint, la "fama" de sortir al diari sembla ser un bon alicient.

A Prisacom hi ha 8 persones dedicades a gestionar la participació. Rosa està convençuda que aquesta xifra creixerà.

El cas de la BBC

Han passat de tenir 6 persones a 13 dedicades només a gestionar la participació després del 7 de juliol de 2005, quan els atemptats a Londres van corroborar que els ciutadans volien enviar material, reaccions idees. L'equip rep trucades, emails i gestiona els fòrums de la BBC, verifiquen cada aportació i decideixen on es pot publicar. Gestionen tant la participació a la web com a la ràdio i la televisió. Tenen també 3 responsables regionals de participació, amb contactes amb bloggers i experts a qui demanen la seva opinió per temes específics.

Un dels reptes és evitar falsa informació, verificar-la. Valoren més els testimonis de persones que estan vivint una notícia en primera persona que els comentaris genèrics.